Wist u dat een zittende levensstijl de grootste risicofactor is voor uw mentale en fysieke gezondheid op oudere leeftijd? Samen met overgewicht, hoge bloeddruk, problemen met bloedsuiker en hart- en vaatziekten is veel zitten het grootste risico. Met regelmatige lichaamsbeweging kunt u deze ontwikkeling gemakkelijk tegengaan.

U heeft geen invloed op het feit dat u ouder wordt, maar u heeft wel invloed op welke manier u ouder wordt. U kunt altijd de koers uitzetten om mentaal en fysiek fit te blijven op uw oude dag. Zo kunt u bijvoorbeeld het risico op vergeetachtigheid met de helft verminderen door passende maatregelen. Het is nooit te laat om te beginnen. Tal van studies tonen aan dat passende training helpt, zelfs nadat een mentale achteruitgang al is begonnen. Of het nu gaat om preventie of om het beïnvloeden van een proces: het is het beste om vandaag nog te beginnen!

Een heldere geest leeft in een gezond lichaam
In medische studies heeft lichamelijke activiteit herhaaldelijk verbazingwekkend positieve resultaten laten zien in het voorkomen en behandelen van leeftijdsgebonden mentale achteruitgang. De wetenschap gaat ervan uit dat dit positieve effect te danken is aan een betere bloedcirculatie in de organen. Regelmatige training verbetert de bloedtoevoer in het hele lichaam, inclusief de hersenen, wat op zijn beurt de mentale capaciteiten en het concentratievermogen ondersteunt. Fitness bevordert ook de fysieke coördinatie en mobiliteit, versterkt hart- en bloedvaten (het cardiovasculaire systeem) en voorkomt overgewicht. Maakt u geen zorgen, u hoeft geen topatleet te worden om te profiteren van de positieve effecten. Drie keer per week ongeveer 30 minuten matige training zijn ideaal voor een goede invloed op het verouderingsproces.

Als u niet alleen uw lichaam in vorm wilt houden, maar ook uw hoofd, zijn gevarieerde fitnessoefeningen aan te bevelen, bijvoorbeeld als onderdeel van een lichte krachttraining, of een motiverende groepsles. Zo daagt u hoofd en lichaam in gelijke mate uit en blijft u flexibel.

Slaap is een andere factor die van invloed is op de vermindering van geestelijk vermogen. Zorg ervoor dat u regelmatig voldoende en rustgevend slaapt en beperk de stressfactoren in het dagelijks leven tot een minimum. Een goede nachtrust is net zo belangrijk voor de fysieke en mentale regeneratie en houdt uw prestaties op lange termijn in stand.

Voeding voor uw brein

Natuurlijk heeft uw dieet ook een belangrijke invloed op hoe fit en gezond u bent op oudere leeftijd. Enerzijds op fysiek vlak, waar het belangrijk is om overgewicht te vermijden of te verminderen. Tegelijkertijd loopt u met gezonde voeding aanzienlijk minder risico op bloedsuikerproblemen, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Verder heeft hetgeen u eet ook invloed op mentaal niveau, waar bepaalde voedingsmiddelen de psychische vaardigheden bevorderen en andere de neiging hebben om deze te remmen.

Meer informatie over voeding

Een mediterraan dieet blijkt op beide niveaus effectief te zijn. Eet daarom veel vers fruit en verse groenten, vis en gezonde vetten (onverzadigde vetten en noten). De reden voor dit voedingsadvies is dat veel vitaminen en omega-3-vetzuren vrije radicalen elimineren die cellen beschadigen. U profiteert van de antioxiderende werking tegen ontstekingen in het lichaam. Foliumzuur en B-vitaminen verlagen het gehalte aan vasculaire schadelijke aminozuren. Junkfood zoals kant-en-klare maaltijden, levensmiddelen met een hoog suiker- en zoutgehalte en overmatige alcoholconsumptie veroorzaken beperkingen in het geheugen en het denken. Vermijd deze daarom zoveel mogelijk.

Overigens is cafeïne ook een antioxidant en een matige koffieconsumptie (tot drie kopjes per dag) is daarom sterk aan te bevelen. Studies hebben aangetoond dat cafeïne een beginnend concentratietekort tot 65% kan verminderen. Hier is vergeetachtigheid bij uitzondering juist gewenst: “Vergeet” melk en suiker en geniet in plaats daarvan van een zwart kopje koffie.

Activiteit houdt u gezond
Hersenonderzoekers zijn het er over eens dat vergeetachtigheid voor de helft wordt bepaald door genetische factoren waar u geen invloed op hebt. Maar de andere helft van het risico ligt duidelijk in onze eigen handen. De vermindering van mentale vermogens hoeft geen onvermijdelijk lot te zijn, want met motivatie en activiteit kunt u uw hoofd en lichaam lang fit en gezond houden.